Zelf-affirmaties: hoe je jezelf moed inpraat

‘Ik ben een succesmagneet’, ‘Ik ben een kampioen, ik ben de beste in wat ik doe’, ‘Ik kan elk doel bereiken’. Geloof jij het? Ik niet. Toch zijn er mensen die dit soort uitspraken voor zichzelf herhalen en echt denken dat ze waar worden, als je ze maar vaak genoeg zegt. Brrr, ik krijg daar de kriebels van, zo zweverig.

Maar misschien moet ik over die weerstand heenstappen. Onderzoeken laten namelijk zien dat jezelf positieve boodschappen geven wel degelijk nut heeft. Mits je ze goed uitvoert. Zogeheten ‘zelfaffirmaties’ verlagen stress en verminderen piekergedachten, en helpen je kritiek beter verdragen. Je ervaart meer veerkracht als dingen niet zo lekker lopen.

Zogeheten ‘zelfaffir­ma­ties’ verlagen stress en verminde­ren piekerge­dach­ten, en helpen je kritiek beter verdragen

Maar dan moet je wel de goede affirmaties kiezen. Ik zou nooit tegen mezelf zeggen dat ik een ‘succesmagneet’ ben. Dat vind ik zo ongeloofwaardig, dan ga ik juist denken aan alle redenen waarom ik het níet ben. Een snelweg naar negatieve gevoelens dus. Kopieer dus niet klakkeloos een zelfaffirmatie uit een boekje, maar kies of bedenk een positieve boodschap die je overtuigend vindt klinken. 

Dat hoeft niets hoogdravends te zijn, hou het realistisch. Bijvoorbeeld: ‘Ik kan leren om elke dag een beetje beter te worden’, ‘Ik mag ruimte innemen’ of ‘Ik ben goed zoals ik ben’. Denk je bij een van deze opties meteen al: ‘pfff, echt niet!’ dan is ‘ie dus niet goed voor jou. Maak de boodschap daarnaast positief, formuleer wat je wél gaat doen, dus niet ‘Ik moet stoppen met onzeker zijn’. 

Op een vast tijdstip herhalen

Hou het simpel, zodat je hem goed kunt onthouden en kies een vast tijdstip op de dag om de affirmatie voor jezelf te herhalen. Dan is de kans groter dat je deze gewoonte volhoudt. Sommige psychotherapeuten raden aan om affirmaties meerdere keren per dag te herhalen, eventueel voor de spiegel. Er zijn zelfs apps voor die je helpen herinneren, al kun je ze ook op een kaartje schrijven of op de screensaver van je telefoon zetten.

Stiekem heb ik er zelf ook al jarenlang een. Mijn moeder zei vroeger tegen me als ik een proefwerk of tentamen had: ‘Je doet gewoon je best en meer kan je niet doen’. Die affirmatie helpt me als ik weer eens ten onder ga aan mijn eigen prestatiedwang. Maar een wondermiddel voor succes? Welnee.

Deze column verscheen eerder in Algemeen Dagblad

Beter leren beslissen?

Tijdens mijn trainingen, workshops en lezingen ontdek je hoe denkfouten werken, waarom iedereen ze maakt en hoe je ze kan voorkomen. 

Meer lezen?

4.3/5

Hoe maak je betere beslissingen en minder denkfouten? Een toegankelijke en praktische gids.

Elke week je weer opnieuw verwonderen over menselijk gedrag?

Lees meer columns over denkfouten:

Arrival fallacy: is dit alles?

Vroeger had ik drie grote dromen: een eigen boek uitbrengen, schrijven voor een groot tijdschrift en een column in een krant. Als ik dat zou