Opdrachtgever: Voedingscentrum
Tijdsduur: in vaste dienst
Opdracht
De Schijf van Vijf wordt inhoudelijk regelmatig geüpdatet en in 2016 zou hij naast een inhoudelijke update met nieuwe termen zoals ‘weekkeuzes’ en ‘dagkeuzes’ ook een nieuwe verschijningsvorm krijgen. Alle teksten voor consumenten moesten geüpdatet worden en de wetenschappelijke adviezen moesten op een begrijpelijke manier worden ‘vertaald’.
Aanpak
In samenspraak met de voedingskundigen van het Voedingscentrum heb ik teksten gemaakt voor alle middelen van het Voedingscentrum, van website, folders, apps en sociale media. Ik heb hiervoor een tone of voice ontwikkeld die past bij de Schijf van Vijf. Optimistisch, laagdrempelig, dus geschreven op B1-niveau en inspirerend. Uitdrukkelijk geen ‘wijzend vingertje’. Ik heb zoveel mogelijk weerstand proberen te voorkomen door mensen vrij te laten in hun keuzes en dwingende woorden zoals ‘moeten’ te vermijden.