Hoe kan het dat er steeds meer mensen last hebben van perfectionistische neigingen en kunnen we deze epidemie nog stoppen? Als ervaringsdeskundige en psycholoog ben ik de literatuur ingedoken en heb ik tips verzameld om perfectionistische zorgen de kop in te drukken. In mijn lezing deel ik deze wetenschappelijke inzichten, verpakt in een herkenbaar en persoonlijk verhaal. 

Perfectionisme is geen ziekte, het staat niet in het psychologenhandboek DSM 5, maar dat wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Het is een slechte eigenschap die in onze maatschappij onterecht wordt opgehemeld: niks mis met streven naar perfectie, toch? Klopt, maar bij de meeste mensen die last hebben van perfectionistische trekjes ligt de lat veel te hoog en komen er vooral veel zorgen om de hoek kijken. Dit is een springplank naar ernstigere problemen, zoals burn-out, depressie en angststoornissen. In mijn boek Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn vat ik de theorie samen en ga ik naar aanleiding van mijn eigen ervaringen hiermee op zoek naar praktische handvatten. Dit verhaal vertel ik op congressen, bij bedrijven en op scholen.

Lezing Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn

  • Duur: 60 – 90 minuten
  • Doelgroep: scholieren, studenten, werknemers, managers, maar ook bijvoorbeeld diëtisten en (sport)coaches
  • Doel: Inzien wat perfectionisme is en wat het verband is tussen perfectionisme en burn-out, depressie en angst. Perfectionisme herkennen bij jezelf en bij anderen en handvatten om het (preventief) aan te pakken.
  • Vorm: Luchtige lezing met een persoonlijke inslag, herkenning en praktische handvatten. Hoewel het een zwaar onderwerp is, mag er zeker ook wel gelachen worden.

 

Lezing of workshop op maat

Mijn lezingen zijn altijd toegespitst op de doelgroep en de opdrachtgever. Maar misschien ben je op zoek naar een lezing of workshop over een onderwerp dat erg te maken heeft met perfectionisme. In dat geval kan ik een workshop of lezing op maat geven. Denk aan onderwerpen zoals:

  • Omgaan met faalangst
  • Haalbare doelen leren stellen
  • Zelfcompassie
  • Etc.

Ik denk graag mee. Neem contact met me op voor de mogelijkheden.