Denkfouten herkennen én voorkomen op het werk

Hoe kan het dat planningen altijd uitlopen? Dat iedereen vastklampt aan zijn eigen overtuigingen en we het lastig vinden om hopeloze projecten te stoppen? Chantal van der Leest maakt je wegwijs in de wereld van beslissingen en cognitive biases.

Iedereen maakt denkfouten en ook ongeveer evenveel. Onze hersenen zijn ingericht op snelle en efficiënte beslissingen, maar dat zijn niet per se de béste beslissingen. Hierdoor gaat er veel geld, tijd en energie verloren. Ik schreef hier een praktisch boek over: Ons feilbare denken op het werk, gebaseerd op de theorieën van Daniel Kahneman en Amos Tversky, met praktische oplossingen. Hier geef ik lezingen en workshops over.

In welke beroepsgroepen worden de meeste denkfouten gemaakt?

Denkfouten kunnen zorgen voor slecht financieel management, onnodige risico’s, etnisch profileren of tijdsverspilling. Ze komen overal en altijd voor, in elk bedrijf en sector. Bij medewerkers zelf, of juist bij stakeholders of de doelgroep. Maar soms zullen de gevolgen groter zijn. Voorbeelden van sectoren waar cognitive biases een belangrijke rol spelen:

  • Veiligheid
  • Financiële investeringen
  • HR
  • (Verander)management
  • (Gedrags)communicatie
  • Gezondheidszorg
  • Marketing

Aan de slag met denkfouten

Lezing

Doel: een interactieve kennismaking met cognitive biases ofwel denkfouten. Wat zijn het, waarom zijn onze hersenen er vatbaar voor en hoe weet je of je ze zelf maakt? Dit kan een vermakelijke, maar toch informatieve lezing zijn voor een bedrijfsuitje, of een introductie die aansluit bij verandermanagement of het beter begrijpen van je doelgroep.

Vorm: een vlot verhaal met uitleg over de theorieën van gedragseconomen en psychologen zoals Daniel Kahneman, Dan Ariely en Richard Thaler. Dit doorspekt met herkenbare voorbeelden uit de praktijk, prikkelende raadsels en vraagstukken. Deelnemers worden aan het denken gezet en ervaren aan den lijve hoe ook zij denkfouten maken.

Lezing + workshop

Doel: naast kennismaken met de theorie van behavioral economics in de vorm van een lezing, gaan we ook zelf aan de slag met denkfouten. Er zijn twee vormen van workshops:

  1. We gaan methoden ontwikkelen om mensen te verleiden tot een bepaalde beslissingen. Bijvoorbeeld door de conversie van nieuwsbrieven of de website op te krikken, of door met een nudge mensen een duwtje te geven om gezonder, veiliger of socialer gedrag te vertonen.
  2. Welke denkfouten maken we zelf in onze projecten? Aan de hand van de pre mortem analyse sporen we denkfouten op en verzinnen mogelijke oplossingen. Met de pro mortem analyse gaan we juist op zoek naar kansen die we hebben gemist.

Vorm: na een inleiding gaan we uiteen in kleine groepen. Aan het einde van de dag delen we onze ideeën.

LezingWorkshop
Voorgesprek
Hoeveel mensen15 tot 100+5 tot 40
Duur45 tot 90 minuten90 tot 180 minuten
Kennis over
denkfouten
Denkfouten
ervaren
Nudges
ontwikkelen
Of
Denkfouten
opsporen

Eerdere opdrachtgevers

Wat anderen zeggen:

“Chantal heeft bij ons op kantoor een geweldig informatieve en prikkelende sessie georganiseerd, vol herkenning en humor. En hoewel we zelf al best goed bekend waren met het werk van Kahneman, hebben we toch weer meer geleerd over systeem 1 en 2, over irrationaliteit bij het nemen van beslissingen, en over de impact van groepsdynamiek op besluitvorming!”

– Saskia Reudink, Adviesbureau LetsOpp

“Het was echt top! We merkten dat de sfeer er goed inzat tijdens je presentatie en workshop. Ook de aanpak van de Pro en Pre mortem vonden onze collega’s interessant en nuttig. Het was ook goed om te zien dat jouw onderwerp goed aansloot op de lopende thema’s binnen de organisatie. Leuk dat deze verwachting ook daadwerkelijk uitkwam.”

– Marcel den Hartog, Rijkswaterstaat

Meer weten?

Leuk? Neem dan meteen contact op!

Lijkt het je interessant, maar heb je nog inhoudelijke vragen? Of ben je op zoek naar ondersteuning in een andere vorm dan een lezing of workshop? Samen kunnen we bekijken wat er speelt in je bedrijf of bij je doelgroep, en kijken hoe gedragseconomie hierop aansluit.