Als wetenschapper weet je alles van goed onderzoek doen, maar hoe breng je je boodschap over aan een groot publiek? Ik ken beide kanten, die van de expert en de journalist en help zo wetenschappers aan een breder publiek.

Veel onderzoek blijft op de plank liggen, omdat wetenschappers geen aansluiting weten te vinden met stakeholders en het grote publiek. Jammer, want brede aandacht voor je onderzoek heeft ook gunstige gevolgen voor je wetenschappelijke carrière. Wie veel in de publieke media komt, wordt ook meer geciteerd in wetenschappelijke stukken.

Spanningsveld

Zelf werk ik veel voor de media en op redacties, maar ik ben ook wetenschappelijk opgeleid en werkte jarenlang nauw samen met wetenschappers van het Voedingscentrum en het Nivel om hun boodschap over te brengen. Bovendien treed ik zelf vaak als psycholoog op in de media, dus weet hoe lastig het kan zijn om een genuanceerd verhaal op te breken in prettige soundbits.

Ik begrijp de belangen van beide kanten en dus ook het spanningsveld: de een wil een aansprekend verhaal, de ander beschermt de wetenschappelijke nuance. Samen vinden we de gulden middenweg.

Ik help wetenschappers met communicatie-vraagstukken, zoals:

  • De kern uit je verhaal halen en urgentie geven;
  • Jezelf als een expert presenteren op sociale media;
  • Mediatraining, de pers te woord staan;
  • Een persbericht, een ingezonden brief of column schrijven, of een infographic ontwikkelen.

Individueel of in company

Ik kan wetenschappers 1-op-1 begeleiden, of workshops over verschillende onderwerpen, zoals helder schrijven, omgaan met de media en storytelling verzorgen voor een groep.

Meer weten over de mogelijkheden?